مقدمات جهش مشهد در زمینه سنگ‌های قیمتی فراهم شده است‌

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مقدمات جهش مشهد در زمینه سنگ‌های قیمتی فراهم شده است. ‌به گزارش ایسنا، حسین زارع صفت در نشست شورای راهبردی و برنامه‌ریزی شهر جهانی سنگ‌های قیمتی که شامگاه سه‌شنبه در دفتر استانداری خراسان رضوی برگزار شد، ‌اظهار کرد: در حال حاضر مشهد از جایگاه ویژه‌ای در صنایع کوچک برخوردار است و سنگ‌های قیمتی بخش مهمی از اقتصاد کشورهای دنیا را تشکیل می‌دهد که در کشور ما نیز وجود مقدماتی منجر به توسعه این مساله مهم می‌شود.

‌وی گفت: در دنیا؛ آمریکا، اروپا و ژاپن حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار این سنگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و تایلند نیز پایتخت سنگ‌های قیمتی در دنیا به شمار می‌رود.

‌مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی عنوان کرد: ارزش سنگ‌های طبیعی، قیمتی و نیمه قیمتی در حال حاضر رو به افزایش است که این امر باعث توجه مشتریان به این بازار شده است.

‌وی ادامه داد: این صنعت کمتر به حمل و نقل وابسته است و هم‌چنین نقش قابل توجهی در اشتغال زایی دارد و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این رشته باعث ایجاد شغل در جامعه می‌شود.

‌زارع صفت با بیان اینکه در حال حاضر۳۳ نوع سنگ‌ قیمتی داریم، خاطرنشان کرد: این سنگ‌ها انواع زیادی دارند که معروف‌ترین آن‌ها در بازار ایران ۴۵ تا ۵۰ نوع است که از این بین فیروزه و عقیق بیش‌تر از انواع دیگر در بین مردم شناخته شده هستند.

‌مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی تصریح کرد: در کنار خراسان رضوی، استان کرمان و قم نیز جزو شهرهای سنگ‌های قیمتی هستند.

‌وی ادامه داد: در بین کشورهای همسایه افغانستان نیز جزو معادن غنی سنگ‌های قیمتی به شمار می‌رود.

‌زارع صفت عنوان کرد: خراسان رضوی و جنوبی قطب مجموعه سنگ‌های قیمتی هستند و البته فیروزه ایرانی که در نیشابور استخراج می‌شود نیز رتبه اول را در ایران رادارد که با این حال معدن فیروزه سابقه استخراج ۳ تا ۵ هزار ساله را دارد و در جهان نیز بیش‌تر شناخته شده است.

وی گفت: به دلیل وجود ریشه مذهبی در خراسان رضوی این استان باید به قطب داد و ستد این سنگ‌ها نیز تبدیل شود.

‌زارع صفت خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد طلا و جواهر مشهد شامل فروش سنگ و فلز است. مشهد وضعیت خوبی از حیث تنوع و بازار در این مجموعه دارد. عقیق و فیروزه نیز یکی از سنگ‌های اصلی در بازار مشهد است.

وی تصریح کرد: ۴۰ نوع سنگ در بازار انگشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان فروش بازار این حوزه از سال ۹۳ تقریبا چهار برابر شده است و فروش از ۴۶۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان و اشتغال نیز در این حوزه از ۱۴ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر رسیده است که در حال حاضر این تعداد که بیش‌تر آن‌ها شاغلین درجه یک و مستقیم هستند، در حال فعالیت هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی عنوان کرد: مشهد در کنار همه زمینه‌ها که در راس آن‌ها حرم امام رضا(ع) قرار دارد از فرصت‌هایی برخوردار است که موضوع اقتصاد مقاومتی و جهت گیری‌های اصلی مقاومت اقتصادی آن نیز قابل بحث است.

وی اظهار کرد: مشهد همزمان با عید فطر به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی اعلام شد و جهانی شدن و جهانی ماندن قطب صادرات و ارزیابی و پژوهشی امکان تبادل علمی و آموزشی ر ا فراهم می‌کند.

زارع صفت عنوان کرد: در حوزه طراحی و تراشکاری های سنگ‌ها نسبت به دنیا عقب هستیم، هنگامی که شهری جهانی می‌شود تبدیل به یک مکان گردشگری نیز می‌شود. این موضوع فرصتی است که امکانی را فراهم می‌کند که بهره برداری بیش‌تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: مشهد و مدیرانش از این ظرفیت موجود اطلاع چندانی ندارند. ما قصد داریم که برنامه‌ریزی جشن اعطای گواهینامه را نیز برگزار کنیم.

زارع صفت اضافه کرد: در حوزه صادرات، باید اقداماتی را انجام دهیم و در حوزه آموزش و پژوهش نیز باید کارهای بیش‌تری را انجام دهیم و در این زمینه پیشرفت بهتری را داشته باشیم که می‌توان از برنامه‌های کوتاه مدت نیمه خصوصی، خصوصی، دولتی و سمینارهای آموزشی نیز در این مسیر یاد کرد و هم‌چنین تبلیلغات و اطلاع رسانی برگزاری نمایشگاه‌ها در سایت‌های جهانی و تولیداتی که در این حوزه باید صورت گیرد، از دیگر راهبردهای ما در مسیر بهره‌برداری هرچه بیشتر از این فرصت قیمتی است.

وی در خصوص ساختار شهری عنوان کرد: یکی از بحث‌های مهمی که وجود دارد، مدیریت شهری است که باید کارهایی از جمله نام‌گذاری میادین به نام سنگ‌های قیمتی، تولید المان‌هایی که می‌توان به این موضوع اختصاص داد و… ورود خوبی به این مقوله داشته باشد و همچنین در برنامه ششم توسعه باید برنامه‌ریزی منظمی نیز برای این رویداد تدوین شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *